Olympic i Gigantic

 Olympic

RMS Olimpic

RMS (Royal Mail Steamer) Olympic był transatlantykiem należącym do kompani żeglugowej White Star Line. Pierwszy z wielkiej trójki olimpijskich transatlantyków. Zwodowany 20 października 1910 roku. Dziewiczy rejs rozpoczął się w dniu 14 czerwca 1911 z Southampton (przez Cherbourg i Queenstown) wpływając do Nowego Jorku w dniu 21 czerwca 1911 roku. Dziewiczy rejs był dowodzony przez kapitana Edwarda Smitha. Statek pływał do 1935 roku, później został zezłomowany.

Wielka klatka schodowa

Wyposażony został bardzo luksusowo. Do pojawienia się Titanica był najbardziej luksusowym statkiem. Niestety nie obyło się bez wypadków. W 1911 roku zderzył się z brytyjskim krążownikiem HMS Hawke, a w nocy 15 maja 1934 roku w gęstej mgle przeciął na pół i zatopił amerykański latarniowiec Nantucket. W wyniku tego zderzenia siedem osób z jedenastoosobowej załogi latarniowca poniosło śmierć. 

Olympic i Hawke po zderzeniu

Po katastrofie Titanica dokonano w nim przeróbek, między innymi zwiększono ilość łodzi ratunkowych z dwudziestu do sześciesięciu czterech, zwiększono ilość wodoszczelnych grodzi tak, że mogłby przetrwać katsrofę podobną do katastrofy Titanica.

Wojenny Olympic

W czasie I wojny światowej był transportowcem wojska. Był jedynym statkiem w czasie wojny, który zatopił niemieckiego U-Bota. Po zakończeniu wojny  i modernizacji (kotły na olej zamiast węgla) wrócił do cywilnej służby. Był bardzo popularnym i lubianym przez pasażerów stakiem. Pływało na nim sporo sławnych ludzi. Przez cały czas swojej służby Olympic wykonał  257 rejsów atlantyckich i przewiózł 430 tysięcy pasażerów pokonując 1,8 miliona mil. Elementy jego wnętrza można spotkać w wielu miejscach w Anglii. Do czerwca 1913 roku był największym pływającym statkiem na świecie, pobił go niemiecki SS (Steam Ship) Imperator.

Filmy dokumentalne z RMS Olympic

Część I

Część II

Część III



Gigantic czy Britannic?

RMS (Royal Mail Steamer) Gigantic był najmłodszym z wielkiej olimpijskiej trójki. 

HMHS Britannic

Podaje się, że po katastrofie Titanica zmieniono nazwę statku z Gigantic na mniej pretensjonalną czyli Britannic. Natomiast White Star Line twierdziła, że od początku statek miał się nazywać Britannic. Wydaje mi się, że nie mówią prawdy. Miano zbudować olimpijską trójkę. Te statki mają prawie takie same wymiary, ale Titanic był trochę większy od Olimpica, Gigantic był trochę większy do Titanica. Nazywając statek Gigantic odpowiada to nazewnictwu dwóch wcześniejszych statków i oddaje stopniowanie ich wielkości. Nazwa Britannic do tego zupełnie nie pasuje. Pod poniższym linkiem są udostępnione dokumenty świadczące o tym, że statek pierwotnie nazywał się Gigantic. Niedawno usłyszałam przekonywującą argumentację dotyczącą wczesnej zmiany nazwy tego statku. 20 czerwca 1913 roku w dziewiczy rejs popłynął SS Imperator, który był większy. W tym wypadku nazwa Gigantic ośmieszyłaby statek, dlatego ją zmieniono (dyskusja na polskim forum statekmarzen.fora.pl).

Zwodowany został 26 lutego 1914 roku. Po wybuchu I wojny światowej przejęło go wojsko i został statkiem szpitalem o nazwie HMHS (His Majesty Hospital Ship) Britannic. W dziewiczy rejs popłynął 23 grudnia 1915 roku z Liverpool do Neapolu. W czasie swojego szóstego rejsu zatonął.

Ten rejs zaczął się 12 listopada 1916 roku. HMHS Britannic wypłynął z Southampton do Lemnos. W dniu 21 listopada był na morzu Egejskim koło wyspy Kea. O ósmej rano wpadł na minę i po 55 minutach zatonął. Uratowało się 1036 osób, zginęło 30 osób.

Na statku była wystarczająca ilość szalup ratunkowych dla przewidzianych trzech tysięcy osób. Statek płynął bez rannych. Załoga, personel medyczny było ich 1066 osób. Kapitan statku Charles Alfred Bartlett próbował skierować statek na plażę. Szalupy były wypełnione ludźmi, jednak nie było rozkazu ich opuszczenia. Nie na wszystkich do tego się dostosowano. Dwie szalupy dostały się pod pracujące turbiny statku i zostały rozerwane na strzępy. O godzinie dziewiątej dziób statku wbił się w dno, górna część statku odłamała się. Britannic przewrócił się i zatonął. 

Zatonięcie Britannica (kadr z filmu)

Rozbitkowie czekają na ratunek (kadr z filmu)

Wrak Britannica

Katastrofa Britannica doczekała się ekranizacji pod tytułem Britannic. Nie jest to wierne przedstawienie tej katastrofy. Poniżej filmik pokazujący zdjęcia, obrazki oraz urywki z ekraniazacji.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz