wtorek, 31 maja 2016

Katastrofy większe niż katastrofa "Titanica"

Wiele razy spotkałam się z informacją, że katastrofa Titanica nie była tą największą. To prawda, choć bezsprzecznie jest najsłynniejsza. Często podaje się dla jej przeciwstawienia katastrofę niemieckiego statku MS Wilhelm Gustloff, w której zginęło prawie 10000 osób. Jest to wielkie nieporozumienie. Statek ten bowiem zatonął w czasie działań wojennych. Dlatego postanowiłam przybliżyć katastrofy większe niż zatonięcie Titanica.

MV Dona Paz — 1987 rok




Prom MV Dona Paz płynął z filipińskiego portu Catbalogan do stolicy kraju — Manili. W cieśninie Tablas, prom Dona Paz zderzył się z tankowcem MT Victor, który wiózł na pokładzie 8,8 tysięcy baryłek benzyny. Po kolizji tankowiec zaczął się palić, a pożar szybko zajął prom. Paliwo rozlało się i morze stanęło w ogniu. 20 grudnia 1987 roku, około godziny 22. Dona Paz zatonął — było to dwie godziny po kolizji. Tankowiec Vector zatonął po dwóch kolejnych godzinach. Prom spłonął doszczętnie, uratowały się z niego 23 osoby, z tankowca 2 osoby. Nigdy nie poznano dokładnej liczby ofiar promu. Co najmiej 2000 osób płynęło nim nielegalnie. Podaje się, że w katastrofie zginęły 4386 osoby, w tym cała 58-osobowa załoga. Na tankowcu było 11 ofiar.

MV Kiangya — 1948 rok


MV Kiangya — pasażerski parowiec eksplodował i zatonął w ujściu rzeki Huangpu, 50 mil (80 km) na południe od Szanghaju w dniu 4 grudnia 1948 roku prawdopodobnie przez minę z czasów II wojny światowej. Dokładna liczba ofiar nie jest znana. Ocalało 700–1000 ludzi. Zginęło 2750–3920 osób.

Mont Blanc — 1917 rok

Mont Blanc był trampem, który w czasie I wojny światowej został wcielony do francuskiej marynarki jako pomocniczy transportowiec. Zbudowano go w 1899 roku w stoczni Diksona (o wyporności 3120 ton i długości 100 m).

W swoim rejsie z Nowego Jorku zawinął do portu w Halifaxu i czekał tam na uformowanie konwoju. 5 grudnia 1917 roku zarzucił kotwicę na redzie, a nazajutrz rano miał wejść do portu. W dniu 6 grudnia Mont Blanc wchodził do portu w Halifaksie. Statek był załadowany amunicją. Było to 2653 ton materiałów wybuchowych (w tym m.in. kwas pikrynowy) oraz beczkami z benzenem składowanymi na pokładzie. Na przeciwko niego wychodził z portu norweski statek Imo. Na skutek błędnych manewrów wykonywanych przez norweski statek  SS Imo (zbudowany w 1899 roku w stoczni Harland & Wolf) uderzył on w Mont Blanc. Na wskutek zderzenia snop iskier zapalił beczki z benzolem. Załoga statku w panice opuszczała kierujący się ku nadbrzeżu statek. Statek tam eksplodował. Siła wybuchu była ogromna. W obrębie kilkunastu mil zostały zniszczone wszystkie budynki. Powstałe wskutek wybuchu tsunami wyrzucało statki na brzeg. Jest to do tej pory największy wybuch przy użyciu konwencjonalnej broni na świecie. Bomba atomowa zrzucona na Hiroszimę była siedem razy silniejsza. W wyniku wybuchu statku zginęło 2000 osób, 9000 odniosło rany, w tym 6000 bardzo ciężkie.
Zniszczenia na zdjęciach
 Na stronie poświęconej tej eksplozji można zobaczyć jej siłę http://www.halifaxexplosion.org

Mont Blanc miał uczestniczyć w konwoju przez Atlantyk i dlatego skierowano go do portu w Halifaxie, aby tam poczekał na uformowanie się konwoju. Wprowadzenie takiego statku do portu bez zachowania bezpieczeństwa doprowadziło do tragedii. Dość szybko odbyła się rozprawa komisji śledczej i bardzo szybko się skończyła. Można powiedzieć, że jej ofiarą został kapitan Mont Blanca. Nikogo nie ukarano za błędne decyzje, które doprowadziły do tragedii. Tak tego nie zostawił związek francuskich kapitanów. W następnej rozprawie uznano, że winę ponoszą obaj kapitanowie statków. A po latach kapitan Mont Blanc dostał order Legii Honorowej.


SS Mount-Blanc eksploduje


Statek SS Imo wyrzucony przez tsunami, jaka powstała po eksplozji


Film, który przedstawia jak wielkie były zniszczenia w mieście Halifax. Na pierwszym zdjęciu statek MS Mont-Blanc. Wart jest oglądnięcia  (tylko na YouTube).

The Halifax Explosion



Le Joola — 2002 rok



 

MV Le Joola ― W dniu 26 września 2002 roku u wybrzeży Gambii (Senegal) przeciążony prom utracił stabilność i przewrócił się. Był sztorm, nikt nie miał szans się ewakuować, ponieważ statek poszedł na dno w ciągu zaledwie 5 minut. Statek mógł zabrać na pokład 580 osób, a było ich o wiele więcej. Przybliżona liczba ofiar śmiertelnych to 1864 osoby.

Tek Sing — 1822 rok




W 1822 roku Tek Sing (chiński statek) zatonął w cieśninie Kelesa u wybrzeży dzisiejszej Indonezji. Wpadł na rafę. Jego ładunkiem była cenna porcelana. Płynęło na nim 2000 osób (200 osób załogi i 1600 chińskich imigrantów). Z katastrofy uratowało się 200 osób, zginęło 1600. Czasami ten statek nazywa się Titanikiem Wschodu.

Następnym jest RMS Titanic z 1500 ofiarami.

Jednak zdarzyła się jeszcze jedna katastrofa, gdzie zginęło więcej osób niż na Titanicu, tylko było to na rzece. Tym statkiem była Sultana.


SS Sultana — 1865 rok



Przepełniona SS Sultana przed katastrofą
SS Sultana może być przykładem jak chciwość ludzka doprowadziła do tragedii. Statek wyruszył z Nowego Orleanu rzeką Missisipi do Saint Louis z jeńcami Unii w wojnie secesyjnej, którzy byli przetrzymywani na południu. Statek był niebywale przeciążony. Mógł on zabrać 376 osób, a było na nim 2427 ludzi. Za przewiezienie jeńców płacono bardzo dobre pieniądze. Statek miał uszkodzony jeden z kotłów, jednak nie wymieniono go, tylko prowizorycznie naprawiono, aby wypłynąć w ten rejs. Inaczej jeńców zabrałyby inne statki. Tak więc chciwość ludzka doprowadziła do tragedii. 27 kwietnia 1865 statek był niedaleko Memphis, kiedy nastąpiło rozerwanie feralnego kotła, a później wybuchły następne. Część ludzi zginęła od wybuchu, a część utonęła. Jeńcy byli tak wyczerpani niewolą, że nie byli w stanie utrzymać się na wodzie. Zginęło 1800 osób. Nikt nie został pociągnięty do odpowiedzialności za tę katastrofę, ani kapitan statku, jak również oficer odpowiedzialny za zakwaterowanie jeńców na tym statku.


SS Sultana w ogniu


Statki, które zatonęły w czasie działań wojennych. Dopiero w czasie II wojny światowej zatonęły statki z większą ilością ludzi niż Titanic. Największą katastrofą było zatonięcie statków Imperium Mongolskiego 100 tysięcy ofiar oraz hiszpańskiej Armady od 15 tysięcy do 20 tysięcy zabitych.

W działaniach wojennych statki idące pod eskortą (w konwoju), niezależnie od tego do kogo należą, można atakować bez ostrzeżenia. Również jeśli statek wezwany do zatrzymania nie zrobi tego lecz próbuje uciekać lub podejmuje działania obronne — także można atakować.


Wilhelm Gustlof — Niemcy — Morze Bałtyckie — 30 stycznia 1945 — 9000 zabitych

Goya — Niemcy Morze Bałtyckie — 16 kwietnia 1945 — 6000 do 6700 zabitych

Armenia — ZSRR — Morze Czarne — 7 listopada 1941— 5000 do 7000 zabitych

Cap Arcona — Niemcy — Morze Bałtyckie — 3 maja 1945 — 5000 do 7000 zabitych

Junyō Maru — Japonia — Ocean Indyjski — 18 września 1944 — 5620 zabitych

Toyama Maru — Japonia — Morze Japońskie — 29 czerwca 1944 — 5400 zabitych

Ryusei Maru — Japonia — Bali Sea — 25 lutego 1944 — 4998 zabitych

Tamatsu Maru — Japonia —Off Luzon —19 sierpnia 1944 — 4755 zabitych


Statek motorowy (MS lub M/S z ang. motor ship, MV z ang. motor vessel) — statek napędzany silnikiem spalinowym.
Parowiec — statek lub okręt o napędzie parowym, napędzany tłokową maszyną parową (SS) lub turbiną parową (TSS).

Lista katastrof morskich