czwartek, 27 czerwca 2013

Morskie piękności

Najpiękniejszymi statkami są żaglowce. Nic nie przebije widoku białych żagli na morzu. Statki napędzane silnikami jednak też mogą być piękne. Dla mnie najpiękniejszym zbudowanym do tej pory statkiem jest Titanic. Chodzi mi o jego sylwetkę, nie wnętrze. Dla mnie Titanic to piękno i proporcje.

A tak go określają forumowicze z polskiego forum o Titanicu:
Titanic był piękny głównie ze względu na swoje proporcje: długi, a jednocześnie wąski i smukły, z bardzo ograniczoną i jednolitą nadbudówką - niemalże zero wystających elementów, mostek idealnie wkomponowany w pokład łodziowy, a nie uniesiony o jeden czy dwa pokłady (jak np. na Lusitanii). No i ostatni, fałszywy komin, dzięki któremu jednolita nadbudówka z profilu wyglądała na symetryczną. Ponadto, kosztem pasażerów niższych klas, nie rozbudowano prawie w ogóle rufowej nadbudówki (tak jak u Cunarda czy choćby w późniejszym bliźniaczym Olympicu), przez co statek miał zbliżone proporcjami obie strony: rufową i dziobową. Oczywiście, wystający ponad wodę ster jachtowy też dodawał uroku, podobnie jak pozbycie się szalup z centralnej części statku.
perek  

Był idealnym połączeniem potężnego liniowca i lekkiej, zwiewnej sylwetki jachtu. Coś pięknego.

manfred 
http://www.statekmarzen.fora.pl/titanic-ogolnie,3/titanic-vs-olympic-aparycja,604-15.html#28042

To zdanie napisane przez forumowicza Manfreda mówi dlaczego jest taki piękny.

RMS Titanic

Drugim pięknym statkiem był Olympic, ale przed przebudową. Natomiast trzeci z olimpijskiej trójki już nie jest piękny przez umieszczenie łodzi ratunkowych na pokładzie.

RMS Olympic


RMS Britannic


Inne piękne statki


RMS Queen Mary 2

Ten statek powstał dzięki Titanicowi. Szef armatora, czyli firmy Cunard dysponująca licencją na przewozy transatlantyckie oglądnął film Titanic Jamesa Camerona i powziął decyzję o budowie nowego liniowca, który będzie pływał na trasie Southampton  Nowy Jork. Gdyby nie ta decyzja już żaden statek nie pływałby na tej trasie. A tak, od 2004 roku Queen Mary 2 trzydzieści razy do roku odbywa swój rejs. Ma ona 345 m długości, 41 m szerokości 72 m wysokości. Rejs do Nowego Jorku trwa sześć dni. Więcej informacji na stronie armatora [link]

RMS Queen Mary 2



RMS Mauretania

Słynna, najszybsza Mauretania, wielkorotna zdobywczyni Błękitnej Wstęgi Atlantyku (trofeum dla statku przebywającego Atlantyk w najkrótszym czasie). Jedna z trzech siostrzanych statków (Lusitania i Aquitania) Cunarda. Do czasów pojawienia się Olympica i Titanica uchodziła za najelegantszy statek.

RMS Mauretania



RMS Queen Mary

Brytyjski liniowiec pasażerski zbudowany w 1934 roku o długości 311 metrów. W 1936 roku zdobył Błękitną Wstęgę Atlantyku z prędkością prawie 32 węzłów. Nazwany na cześć małżonki króla Jerzego V. W czasie wojny był wojennym transportowcem i do niego należy rekord świata w przewozie ludzi, bowiem przewiózł 16000 żołnierzy w jednym rejsie. Grał rolę Titanica (w filmie a 1979 roku) oraz jako Titanic II i główną rolę w filmie Tragedia Posejdona.

RMS Queen Mary



RMS Queen Elizabeth

Druga królowa Cunarda była gotowa w 1940 roku. Był to wtedy największy statek na świecie. Nie odbył się jego tradycyjny dziewiczy rejs, trwała wojna. W tajemnicy, w swoim pierwszym rejsie popłynął do Nowego gdzie został transportowcem wojska. Był nim do 1946 roku. Poźniej pływał na atlantyckich trasach. W siedemdziesiątych latach został sprzedany do Hongkonu i w tajemniczych okolicznościach spłonął.

RMS Queen Elizabeth



MS Niew Amsterdam

To holenderski liniowiec pasażerski z 1938 roku. Ten statek był wizytówką Holandii i uważany za najładniejszy ich statek. Jego wnętrze było imponujące, stworzone przez najlepszych holenderskich artystów i docenione przez psażerów, którzy lubili dyskretną elegancję.

MS Niew Amsterdam



SS Ile de France

Francuski liniowiec pasażerski z 1927 roku. Po wojnie przebudowany (usunięcie trzech kominów). Uratował 750 rozbitków w katastrofie statku SS Andrea Doria.

SS Ile de France
http://destinodosnavios.blogspot.com/2012/04/ile-de-france.html



SS America

Amerykański liniowiec pasażerski wybudowany w 1940 roku. W 1964 roku został sprzedany, zmienił nazwę na Australis i stał się statkiem wycieczkowym z jedną klasą. W 1994 roku ponownie sprzedany i został nazwany American Star. W czasie transportu na miejsce przeznaczenia zerwał się z holu i osiadł na mieliźnie w pobliżu Wysp Kanaryjskich. Po pewnym czasie rufa oderwała się od statku i zatonęła. W 2005 część pozostała część statku przewróciła się. Obecnie cała jest pod wodą.

SS America
http://cruiselinehistory.com/wp-content/uploads/2009/04/america-leaving-nyc-1.jpg



SS Normandie

Słynna piękność była francuskim liniowcem zbudowanym w 1932 roku. Była nie tylko piękna, ale też największa i najszybsza, zdobywając Błękitną Wstęgę Atlantyku.

Normandie była zjawiskiem i klasą samą dla siebie, realizacją najśmielszych marzeń techników, architektów, artystów i tysięcy wykonawców rozsianych w całej Francji i dumnych w tym wspaniałym dziele geniuszu ludzkiego, nazywanym klejnotem francuskiej marynarki handlowej. Dodajmy, że była klejnotem nie tylko marynarki francuskiej lecz okrętów wszystkich czasów, szczytową syntezą techniki i sztuki. [1]

SS Normandie



RMS Lusitania

Siostrzany statek popłynął w rejs pół roku wcześniej niż Mauretania.  W kolejnym rejsie ustanowił rekord przebycia Atlantyku w czasie mniejszym niż pięć dni. W czasie I wojny światowej został storpedowany przez niemiecki okręt wojenny i poszedł na dno w czasie 18 minut, a z nim około 1200 osób. Płynęło na nim ponad stu Amerykanów, którzy zginęli.  Atak na ten statek był powodem przystąpienia do I wojny światowej przez USA.

RMS Lusitania



MS Gripsholm

Szwedzki liniowiec z 1957 pływający z Göteborgu do Nowego Jorku przez czternaście lat. Później parę lat był wycieczkowcem. W 2001 roku płynąc na zezłomowanie zatonął (południowa Afryka).

MS Gripsholm



SS United States

Amerykański liniowiec z 1952 roku. Zbudowany został tak, aby w przypadku wojny mógł zostać transportowcem wojska mogącym pomieścić 14000 żołnierzy. W swoim pierwszym rejsie zdobył Błękitną Wstęgę Atlantyku. jest ostatnim liniowcem, który zdobył to trofeum Po 17 latach pływania na atlantyckich trasach został wycofany. Stoi w porcie w Filadelfii.

SS United States
http://parablesblog.blogspot.com/2013/05/mayday.html



RMS Queen Elizabeth 2

Brytyjski liniowiec z 1969 roku, później wycieczkowiec. Obecnie ma być pływającym hotelem.


RMS Queen Elizabeth 2



TSS Michelangelo



Jeden z dwóch ostatnich dużych włoskich liniowców kursujących na trasie Genua ― Nowy Jork. Jego bliźniakiem był powstały trochę później Rafaello. W sylwetce zwracają uwagę ażurowe kominy  przykryte wielką, ważącą 11 ton płytą. Płyta ta miała usprawniać odrzut dymu z kominów.

TSS Michelangelo



SS Andrea Doria

Liniowiec z 1953 roku, który zapoczątkował nowoczesny typ statku z tzw. szkoły włoskiej. Jego bliźniakiem był Cristoforo Colombo. 25 lipca 1956 roku doszło do zderzenia ze statkiem MS Stockholm koło wyspy Nantucket (USA). Była to tzw. katastrofa radarowa, kiedy w tamtych latach trudno było określić na podstawie ekranu rzeczywisty kurs statku. Silny przechył statku uniemożliwił spuszczanie wszystkich łodzi ratunkowych. Uratowały pasażerów statki przybywające z pomocą jak sprawca tej tragedii MS Stockholm (533 osoby), SS Ile de France (760 osób) i inne. Po jedenastu godzinach od zderzenia SS Andrea Doria zatonął. Zginęło 52 osoby, uratowano 1706 osób.

SS Andrea Doria



SS France

Francuski liniowiec z 1961 roku pływający na linii Le Havre ― Nowy Jork do 1974 roku. Od 1980 roku pływał jako wycieczkowiec i nazywał się SS Norway. Później jeszcze kilkakrotnie zmieniał właścicieli, zezłomowany w 2008 roku.

SS France



MS Polonia II

Muszę tutaj napisać o tym statku. Gdyby powstał, to dołączyłby do tej listy. A wielka szkoda, że skończyło się tylko na planach. Te plany powstały w latach 1962  1964.

MS Polonia II



Oznaczenia statków:
RMS (Royal Mail Ship albo Royal Mail Steamer) ― Statek Poczty Królewskiej, tj. przewożący pocztę brytyjską
SS, s/s (Steam Ship niekiedy: Sail Ship) ― Statek parowy lub Statek żaglowy
TSS (Turbine Steam Ship lub: Twin screw ship)  Turbinowy statek parowy (lub: Statek dwuśrubowy)
MS, m/s (Motor Ship)  Statek motorowy

[1] Witold J. Urbanowicz — Transatlantyki. Zarys ich dziejów i techniki 


Bibliografia:
Witold J. Urbanowicz — Transatlantyki. Zarys ich dziejów i techniki — Wydawnictwo Morskie —  Gdańsk 1977
Wikipedia


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz