Łodzie ratunkowe na Titanicu to osobna opowieść. Jest wiele opracowań tego tematu w Internecie. Ja napiszę o tym w skrócie.
Przepisy, jakie obowiązywały ówczesne statki powstały w 1894 roku. Wymagały one, aby statki mające powyżej 10000 ton miały 16 łodzi ratunkowych oraz pewną liczbę tratw. Tylko w tamtym czasie, kiedy ustanawanio owe przepisy największy z pływających liniowców miał 12000 ton. W 1912 roku nadal one obowiązywały. Tak też wystawiono Titanicowi świadectwo do zabierania więcej niż 3500 osób.
Początkowo planowano umieścić na pokładzie łodziowym Titanica dwa rzędy łodzi, podobnie jak to potem zrobiono na statku Edinburgh Castle. Na Titanicu zainstalowano żurawiki Welina, które umożliwiałyby podwieszenie na jednym zespole żurawików po dwie, a nawet cztery łodzie; w końcu jednak uznano, że zgodnie z wymaganiami Board of Trade dla potrzeb Titanica wystarczy jeden rząd łodzi. Wszystko wskazuje na to, że ta ostateczna decyzja należała do Ismaya.
Geoffrey Marcus ― Dziewicza podróż, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1974
Tak więc na pokładzie Titanica znalazało się 16 drewnianych łodzi i 4 cztery składane łodzie Engelhardta. Na pokładzie szalupowym było szesnaście łodzi ratunkowych oraz cztery składane. Łodzie ratunkowe drewniane miały numery od 1 do 16. Parzyste umieszczono na prawej burcie, a nieparzyste na lewej burcie. Pod szalupami nr 1 i nr 2 umieszczono składane łodzie C i D. Łodzie składane A i B umieszczono dnem do góry na dachach kwater oficerskich przed pierwszym kominem statku. Mogły one pomieścić 1178 osób.
Rozmieszczenie łodzi na pokładzie |
Łódź Engelhardta |
Patent na łódź
O kapitanie Engelhardtcie
Duński patent na łódź
Zdjęcia łodzi Engelhardta
Stona o łodziach Engelhardta
Spuszczanie łodzi ratunkowych
Nie ma jednoznacznych danych dotyczące czasu opuszczanych szalup i ich zapełnienia. W poniższej tabelce wybrałam trzy źródła czyli Wikipedię, Wiki i dane z Titanic zbuduj sam — kolekcja Hachett.
Kolejność spuszczania łodzi raunkowych (Titanic. Zbuduj sam — kolekcja Hachett |
Kapitan Smith odezwał się do Lightollera Put the women and children in and lower away
D.A. Butler ― Niezatapialny. Pełna historia RMS Titanic, Wydawnictwo Magnum 1998
Lightoller odezwał się do kapitana Smitha: Czy, nie lepiej by było, gdybyśmy kobiety i dzieci wsadzali do łodzi? Kapitan przytaknął.
Geoffrey Marcus ― Dziewicza podróż, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1974
Na podstawie tego stwierdzam, że Murdoch zrozumiał rozkaz oznaczający najpierw ewakuować kobiety i dzieci, a potem mężczyzn
http://www.statekmarzen.fora.pl/katastrofa,1/szalupy-ratunkowe,674-15.html
Zadałem sobie trud policzenia liczby uratowanych i wyszło mi, że z szalupami numerowanymi opuszczonymi przez Lightollera opuszczono 248 osób, a z tymi murdochowymi 339. Daje to wynik 58:42 dla Murdocha, mimo że to on spuszczał szalupę Duff-Gordonów. Ze składanych dochodzi 65 pasażerów dla Murdocha i ok. 55 dla Lightollera, pamiętajmy jednak, że on napotkał znacznie większe problemy. Razem 303 osoby Lightoller i 404 Murdoch, wynik 4:3 lub 57:43 dla tego drugiego. Jednak angielska Wikipedia podaje 323-382, czyli 46:54.
Zresztą Wikipedia wszystko podaje inaczej. Na przykład, że tylko łódź 15 była przeładowana z 68 pasażerami i żadna inna nie przekroczyła 60, podczas gdy w danych Kobry uczyniły to dwie, 13 i 15, 64 i 65 pasażerów. Według Wikipedia 13 miała 55 pasażerów.PS. A pierwszym chyba pasażerem 3. klasy, który wsiadł do szalupy, był Fahim Leeni, nr 6.
http://www.statekmarzen.fora.pl/katastrofa,1/szalupy-ratunkowe,674.html
Chciałam zrobić graficzne przedstawienie jak były zapełnione poszczególne szalupy, jednak ze względu na rozbieżności w danych zrezygnowałam z tego pomysłu. Na grafice pod tym linkiem na dole jest taki obraz wypełniena szalup.
Wizualizacja Titanic w programie 3DS Max na filmiku. Bardzo dobrze zrobiona. Można zobaczyć rozmieszczenie ładzi ratunkowych.
Zdjęcia łodzi ratunkowych
Łodź nr 6 z rozbitkami z Titanica |
Łodź składana Engelhardata (D) z rozbitkami z Titanica |
Model łodzi |
Łodzie z RMS Titanic w Nowym Jorku |
Linki:
Linki dotyczące kolejnych łodzi
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz